پیشنهاد ویژه طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
تلفن ثابت
تلفن همراه

طراحی سایت در شیراز

css چیست؟

css چیست؟

CSS یک زبان برنامه نویسی ظاهری (Style Sheet Language) است که برای ارائه زیباتر و قابل فهم‌تر یک سند (Document) نوشته شده به زبان نشانه گذاری یا Markup Language به کار برده می‌شود.


css در کنار HTML قرار می‌گیرد تا هسته ایجاد یک وب سایت را به وجود بیاورند. برای طراح سایت، استفاده از  CSS بهترین و سریع‌ترین راه شکل و شمایل دادن و ایجاد حس مناسب برای یک وب سایت است.

 

برگه‌های CSS در واقع مسئولیت ایجاد ظاهر سایت را به عهده دارند و رنگ، اندازه و محل قرارگیری متن و دیگر تگ‌های HTML را تعیین می‌کنند. مسئولیت برگه‌های HTML با همکاری فیلدهای HTML کامل می‌شود. در واقع این فیلدهای HTML هستند که تعیین می‌کنند محتوای کدها چیست و هر کدام باید چگونه سازماندهی شوند.

 

نسخه های CSS:

CSS نسخه‌های مختلفی دارد که به آن‌ها Level گفته می‌شود، هر کدام از این نسخه‌ها هم به تنهایی دارای نسخه‌های تکمیلی دیگر هستند که به آن‌ها Profile گفته می‌شود. طبیعتا هر نسخه CSS بر اساس نسخه دیگر توسعه پیدا کرده و در نسخه‌های جدید قابلیت‌های جدیدتری اضافه شده است. هر Profile در CSS هم برای توسعه این زبان Style Sheet به یک دستگاه یا منظور خاص طراحی شده است.

 

CSS 1:

اولین نسخه CSS که توسط W3C به صورت رسمی به توسعه دهندگان وب پیشنهاد شد، CSS 1 بود. این نسخه در تاریخ ۱۷ دسامبر سال ۱۹۹۶ به صورت رسمی در دسترس افراد قرار گرفت. فهرست زیر بازرترین ویژگی‌های CSS 1 هستند:

- امکانات مختلف برای فونت، مثل ایجاد سبک و تاکید
- تخصیص رنگ، پس زمینه و عناصر دیگر به متن
- تنظیم (Alignment) متن، تصاویر، جدول‌ها و دیگر عنصر صفحه وب
- ایجاد حاشیه (Margin)، مرزبندی (Border)، لایه گذاری (Padding) و جای گذاری اکثر اجزا صفحه
- شناسایی متمایز و کلاس‌بندی عمومی گروهی از ویژگی‌ها (attributes)

در حال حاضر W3C دیگر CSS 1 را پیشنهاد نمی‌کند.

 

CSS 2:

این نسخه یا Level از CSS هم که دیگر از سوی W3C پیشنهاد نمی‌شود، شباهت‌های زیادی به نسخه اولیه داشت و در ماه مه سال ۱۹۹۸ معرفی شد. در این نسخه قابلیت‌های جدیدی مثل جایگذاری مطلق (Absolute)، وابسته (Relative) و  ثابت (Fixed) در نظر گرفته شده بود. در این نسخه همچنین امکاناتی مانند ایجاد درک و شناخت انواع مختلف فایل (Media) و قابلیت‌های جدید برای طراحی متن ایجاد شده بود.

 

مدتی بعد CSS 2.1 به عنوان اصلاحیه‌ای از CSS 2 معرفی شد که پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در سال ۲۰۱۱ به عنوان پیشنهاد W3C تاییدیه گرفت. این نسخه قرار بود آخرین اصلاحیه از CSS 2 باشد اما در سال ۲۰۱۵ اصلاحیه CSS 2.2 هم در دستور کار قرار گرفت.

 

CSS 3:

می‌توان گفت که CSS3 یک تحول بزرگ در تاریخچه CSS به همراه داشت. در این نسخه از CSS اسناد (Document) زیادی به وجود آمدن که به هر کدام از آن‌ها Module گفته می‌شد. در واقع CSS 2 یک مانند یک ویژگی بزرگ بود که تمام امکانات CSS را در بر می‌گرفت، اما در CSS 3 ماژول‌ها هستند که قابلیت‌ها و امکانات جدید را اضافه می‌کنند.

 

اولین بار در  ماه ژوئن سال ۱۹۹۹ بود که نسخه CSS 3 منتشر شد و در دسترس قرار گرفت. اما از آنجایی که CSS 3 بر پایه ماژول‌ها بود، تا ژوئن ۲۰۱۲ بیش از پنجاه ماژول CSS شامل Media Queries، Namespace، Selector Level و Color از جانب تیمی که روی این زبان کار می‌کرد، منتشر شدند.

 

CSS 4:

در واقع هیچ نسخه‌ای از ویژگی‌های متحد شده CSS 4 وجود ندارد، زیرا این Level از CSS به ماژول‌های مختلف Level 4 تقسیم شده است.

بعد از CSS 3 و با ورود مبحث Module به این زبان، دیگر توجیهی برای توسعه یکباره نسخه جدید CSS وجود نداشت. بنابراین، از نسخه CSS 4 به بعد دیگر ماژول‌های Level 4 هر کدام به صورت جداگانه توسعه پیدا کردند و چیزی به نام CSS 4 به صورت یکپارچه معرفی و پیشنهاد نشد. در واقع در این نسخه یا Level از CSS، بسیاری از ماژول‌ها همان ماژول‌های Level 3 بودند که از CSS 2.1 توسعه پیدا کرده بودند. در این میان تعدادی ماژول هم به عنوان ماژول‌های Level 4 توسعه پیدا کردند. از ماژول‌های Level 4 در CSS 4 می‌توان به Image Values، مرزبندی و پس زمینه (Background & Borders) و Selector اشاره کرد.

 

کاربرد CSS:

می‌توان با خیالی آسوده گفت که CSS یکی از مفیدترین و پرکاربردترین اجزا دنیای طراحی وب است. دسترسی طراحان وب به CSS باعث پیشرفت‌های زیادی در دنیای طراحی سایت شده است.

 

یکی از مهم‌ترین مزایای CSS صرفه جویی در وقت و انرژی طراحان وب است. تصور کنید که CSS وجود نداشت و شما به عنوان یک طراح سایت، باید برای هر تغییر بزرگ و کوچکی، چندین بار یک کلاس یا Style را به صورت inline در فایل HTML وارد می‌کردید. اما حالا با وجود CSS در کنار HTML، طراحی سایت بسیار آسان‌تر خواهد بود.

 

اگر دوست دارید طراح سایت شوید و پا به این دنیای ناشناخته و وسیع بگذارید، آموزش HTML و CSS قدم‌های ابتدایی شما است. در ادامه راه آشنایی با زبان‌ها و فریم ورک‌های مختلف طراحی سایت می‌تواند شما را برای ورود حرفه‌ای به دنیای طراحی وب آماده کند. لیداوب از ابتدا تا انتهای این راه با شما خواهد بود.

1397/08/24 - 11:26:56